Tuesday, 22 September 2015

NOTA EDU 3093: BAB 1

                   

1)         PENGENALAN



-      usaha untuk mewujudkan kesatuan dan perpaduan dalam sebuah negara  berbilang agama dan budaya merupakan suatu perkara yang mencabar
-       penekanan kepada perpaduan dalam kepelbagaian dan keterangkuman (inklusif)
-      pastikan kesaksamaan untuk semua,khususnya dalam bidang pendidikan.
-      Pendidikan adalah kepentingan awam dan mempunyai peranan yang  sangat penting untuk memupuk integrasi antara kaum.
-      memerlukan tindakan secara holistik agar masyarakat memperoleh mutu pendidikan yang setara
-      pendidikan adalah bersifat futuristik dalam menghadapi masa depan yang penuh saingan.

2)         INTEGRASI NASIONAL - AKIBAT KERETAKAN INTEGRASI NASIONAL

-        Perbezaan budaya dan agama
-        Ketidakpuasan hati
-        Kedudukan Geografi

3)      CABARAN MEWUJUDKAN SATU SISTEM SOSIAL

-          Agama dan kebudayaan
-          Dasar Penjajah British
-          Sistem pendidikan, persekolahan dan bahasa yang berlainan
-          Amalan ekonomi yang berlainan
-          Perbezaan politik mengikut bangsa, kaum dan etnik

4)       HALANGAN INTEGRASI NASIONAL

-          Perbezaan budaya dan agama
-          Dasar Penjajahan
-          Sistem Pendidikan
-          Amalan Ekonomi
-          Perbezaan politik

5)      PUPUK INTEGRASI NASIONAL MELALUI DASAR PELAJARAN

-          Sistem Pendidikan Kebangsaan
-          Agenda Memperkasakan SK
-          Penerapan Nilai
-          Mata Pelajaran Sivik dan Kewarganegaraan
-          Konsep Sekolah Wawasan
-          Aktiviti Kurikulum dan Kokurikulum
-          Perkasakan bahasa Kebangsaan
-          Pemantapan Aktiviti
-          Pupuk Kefahaman
-          Dasar Pelajaran kebangsaan
-          menggunakan sukatan pelajaran, buku teks, peperiksaan
-          pakaian seragam
-          sistem latihan guru
-          bahasa penghantar yang sama

6)      USAHA BAGI MEMASTIKAN INTEGRASI NASIONAL TERUS DIPELIHARA DAN DIPERKUKUHKAN

-          melaksanakan sistem pendidikan kebangsaan
-          menjadikan agenda memperkasakan SK
-          menerapkan nilai jati diri, budi bahasa dan seni budaya dilaksanakan
  secara sisipan dalam tajuk-tajuk mata pelajaran yang bersesuaian.
-          memperkenalkan mata pelajaran Sivik dan Kewarganegaraan pada tahun
  2003
-          memperkenalkan Konsep Sekolah Wawasan
-          melaksanakan beberapa aktiviti bagi menerapkan semangat patriotisme  
  secara berterusan   melalui aktiviti kurikulum dan kokurikulum

7)      PUPUK INTEGRASI NASIONAL MELALUI RIMUP

-          Modul Aktiviti Kecemerlangan Akademik
-          Modul Aktiviti Kesukanan dan Permainan
-          Modul Aktiviti Kokurikulum
-          Modul Aktiviti Khidmat Masyarakat
-          Modul Aktiviti Meningkatkan Patriotisme

8)      TINDAKAN KPM UNTUK PUPUK INTEGRASI NASIONAL

-          Sekolah sebagai alat perpaduan
-          Sistem persekolahan yang sama
-          Penggunaan Bahasa Melayu
-          Pendedahan kepada nilai
-           Seminar/forum

9)      PENGLIBATAN KOMUNITI SETEMPAT UNTUK PUPUK INTEGRASI NASIONAL

-          Program Permuafakatan Masyarakat
-          Hari Keluarga
-          Acara Kebudayaan
-          Sambutan Perayaan
-          Aktiviti Kokurikulum
-          Bulan Kemerdekaan
-          Lawatan ziarah
-          Bina Insan

10)      PENDEMOKRASIAN PENDIDIKAN

-          Semua dapat hak yang sama
-          Sekolah dapat kemudahan yang sama
-          Sekolah Wawasan,kongsi kemudahan
-          Sekolah satu aliran
-          Amalan kehidupan
-          Peluang pendidikan yang sama
-          Persamaan hak
-          Peluang yang luas
-          Pembangunan sumber manusia

11)    TUMPUAN DALAM PENDEMOKRASIAN PENDIDIKAN
-          Basmi buta huruf
-          Pendidikan universal
-          Penyediaan infrastruktur
-          Guru terlatih yang mencukupi
-          Pra sekolah untuk semua
12)    STRATEGI PELABURAN DALAM BIDANG PENDIDIKAN
-          Pendidikan asas perlu disediakan kepada semua kanak-kanak dan orang dewasa sesuai dengan sumber yang ada. Dalam jangka masa panjang sistem pendidikan formal dan tidak formal perlu dibangunkan pada setiap peringkat pendidikan.

-          Untuk meningkatkan produktiviti dan memperluaskan ekuiti sosial, peluang pendidikan perlu disediakan tanpa mengira perbezaan jantina, latar belakang etnik dan status sosioekonomi.

-          Sistem pendidikan perlu cuba meningkatkan kecekapan dalaman dalam pengurusan.

-          pengagihan dan penggunaan sumber sedia ada untuk meningkatkan kuantiti dan kualiti pendidikan.

-          Pendidikan patut mempunyai kaitan dengan kerja dan persekitaran dalam usaha untuk meningkatkan kuantiti dan kualiti pendidikan, pengetahuan dan kemahiran perlu untuk perkembangan ekonomi, sosial dan lain-lain.

13)    RUMUSANNYA, TUMPUAN BANK DUNIA DALAM PENDIDIKAN


-          Pendidikan asas
-          Pendidikan wajib untuk semua
-          Kecekapan dalam pengurusan
-          Pengagihan sumber
-          Keperluan dengan pasaran kerja

No comments:

Post a Comment