1) PENGENALAN
-
usaha untuk mewujudkan kesatuan dan
perpaduan dalam sebuah negara berbilang
agama dan budaya merupakan suatu perkara yang mencabar
-
penekanan kepada perpaduan
dalam kepelbagaian dan keterangkuman (inklusif)
-
pastikan kesaksamaan untuk semua,khususnya
dalam bidang pendidikan.
-
Pendidikan adalah kepentingan awam
dan mempunyai peranan yang sangat penting untuk memupuk integrasi antara
kaum.
-
memerlukan tindakan secara holistik
agar masyarakat memperoleh mutu pendidikan yang setara
-
pendidikan adalah bersifat futuristik
dalam menghadapi masa depan yang penuh saingan.
2)
INTEGRASI NASIONAL - AKIBAT KERETAKAN INTEGRASI NASIONAL
-
Perbezaan budaya dan agama
-
Ketidakpuasan hati
- Kedudukan Geografi
3) CABARAN MEWUJUDKAN SATU SISTEM SOSIAL
- Agama dan kebudayaan
- Dasar Penjajah British
- Sistem pendidikan, persekolahan dan bahasa yang berlainan
- Amalan ekonomi yang berlainan
- Perbezaan politik mengikut bangsa, kaum dan etnik
4) HALANGAN INTEGRASI NASIONAL
- Perbezaan budaya dan agama
- Dasar Penjajahan
- Sistem Pendidikan
- Amalan Ekonomi
- Perbezaan politik
5) PUPUK INTEGRASI NASIONAL
MELALUI DASAR PELAJARAN
- Sistem Pendidikan Kebangsaan
- Agenda Memperkasakan SK
- Penerapan Nilai
- Mata Pelajaran Sivik dan Kewarganegaraan
- Konsep Sekolah Wawasan
- Aktiviti Kurikulum dan Kokurikulum
- Perkasakan bahasa Kebangsaan
- Pemantapan Aktiviti
- Pupuk Kefahaman
- Dasar Pelajaran kebangsaan
- menggunakan sukatan pelajaran, buku teks, peperiksaan
- pakaian seragam
- sistem latihan guru
- bahasa penghantar yang sama
6) USAHA BAGI MEMASTIKAN INTEGRASI NASIONAL
TERUS DIPELIHARA DAN DIPERKUKUHKAN
- melaksanakan sistem pendidikan kebangsaan
- menjadikan agenda memperkasakan SK
- menerapkan nilai jati diri, budi bahasa dan seni budaya dilaksanakan
secara sisipan dalam tajuk-tajuk mata pelajaran yang bersesuaian.
- memperkenalkan mata pelajaran Sivik dan Kewarganegaraan pada tahun
- memperkenalkan mata pelajaran Sivik dan Kewarganegaraan pada tahun
2003
- memperkenalkan Konsep Sekolah Wawasan
- melaksanakan beberapa aktiviti bagi menerapkan semangat patriotisme
- memperkenalkan Konsep Sekolah Wawasan
- melaksanakan beberapa aktiviti bagi menerapkan semangat patriotisme
secara berterusan melalui aktiviti kurikulum dan
kokurikulum
7) PUPUK INTEGRASI NASIONAL
MELALUI RIMUP
- Modul Aktiviti Kecemerlangan Akademik
- Modul Aktiviti Kesukanan dan Permainan
- Modul Aktiviti Kokurikulum
- Modul Aktiviti Khidmat Masyarakat
- Modul Aktiviti Meningkatkan Patriotisme
8) TINDAKAN KPM UNTUK PUPUK
INTEGRASI NASIONAL
- Sekolah sebagai alat perpaduan
- Sistem persekolahan yang sama
- Penggunaan Bahasa Melayu
- Pendedahan kepada nilai
- Seminar/forum
9) PENGLIBATAN KOMUNITI SETEMPAT UNTUK PUPUK
INTEGRASI NASIONAL
- Program Permuafakatan Masyarakat
- Hari Keluarga
- Acara Kebudayaan
- Sambutan Perayaan
- Aktiviti Kokurikulum
- Bulan Kemerdekaan
- Lawatan ziarah
- Bina Insan
10) PENDEMOKRASIAN PENDIDIKAN
- Semua dapat hak yang sama
- Sekolah dapat kemudahan yang sama
- Sekolah Wawasan,kongsi kemudahan
- Sekolah satu aliran
- Amalan kehidupan
- Peluang pendidikan yang sama
- Persamaan hak
- Peluang yang luas
- Pembangunan sumber manusia
11) TUMPUAN DALAM PENDEMOKRASIAN PENDIDIKAN
- Basmi buta huruf
- Pendidikan universal
- Penyediaan infrastruktur
- Guru terlatih yang mencukupi
- Pra sekolah untuk semua
- Basmi buta huruf
- Pendidikan universal
- Penyediaan infrastruktur
- Guru terlatih yang mencukupi
- Pra sekolah untuk semua
12) STRATEGI PELABURAN DALAM BIDANG PENDIDIKAN
- Pendidikan asas perlu disediakan kepada semua kanak-kanak dan orang dewasa sesuai dengan sumber yang ada. Dalam jangka masa panjang sistem pendidikan formal dan tidak formal perlu dibangunkan pada setiap peringkat pendidikan.
- Pendidikan asas perlu disediakan kepada semua kanak-kanak dan orang dewasa sesuai dengan sumber yang ada. Dalam jangka masa panjang sistem pendidikan formal dan tidak formal perlu dibangunkan pada setiap peringkat pendidikan.
- Untuk meningkatkan produktiviti dan memperluaskan ekuiti sosial, peluang pendidikan perlu disediakan tanpa mengira perbezaan jantina, latar belakang etnik dan status sosioekonomi.
- Sistem pendidikan perlu cuba meningkatkan kecekapan dalaman dalam pengurusan.
- pengagihan dan penggunaan sumber sedia ada untuk meningkatkan kuantiti dan kualiti pendidikan.
- Pendidikan patut mempunyai kaitan dengan kerja dan persekitaran dalam usaha untuk meningkatkan kuantiti dan kualiti pendidikan, pengetahuan dan kemahiran perlu untuk perkembangan ekonomi, sosial dan lain-lain.
13) RUMUSANNYA, TUMPUAN BANK DUNIA DALAM
PENDIDIKAN
- Pendidikan asas
- Pendidikan wajib untuk semua
- Kecekapan dalam pengurusan
- Pengagihan sumber
- Keperluan dengan pasaran kerja
No comments:
Post a Comment